ضامن آهــو
اطلاعات کامل و جامع در باره امام رضا(ع)،حرم،مشهد و ...

شجره نامه: حضرت سلطان محمد عابد ( محمد بن موسي بن جعفر ) فرزند والاتبار امام هفتم و برادر والامقام حضرت رضا (ع) است. امامزاده اي كه سراسر زندگيش در تلاش و جهاد و مبارزه با مستكبران زمانه اش گذشت او از مصاديق بارز شيران روز و زاهدان شب بود.

نام گرامي مادرش نجمه و به دليل كثرت در عبادت و زهد ، عابد لقب گرفت. سلطان محمد عابد را به خاطر زيبائي چهره اش ديباج نيز لقب داده اند. جهاد مستمر و مداوم او بر عليه سلطه غاصبان عباسي در زمان مأمون به اوج مي رسد.

همزمان با مسئله ولايتعهدي حضرت رضا (ع) حضرت سلطان محمد عابد به همراه برادر ديگرش( زيدالنار ) در عراق بر عليه سلطه جابرانه عباسي شوريده ولي شكست خورده و پس از اسارت در شهر مرو پايتخت خلافت مأمون زنداني بوده ، بعد از اينكه حضرت رضا (ع) با شرايطي ولايتعهدي را قبول فرمودند ( در تاريخ دهم رمضان سال 201 هـ . ق ) مأمون ظاهراً به خاطر خشنودي حضرت رضا (ع) دستور آزادي سلطان محمد عابد و زيدالنار را صادر كرد و هر دو برادر به خدمت امام هشتم رسيدند و مدتي ملازم حضرتش بودند كه در فرصتي مناسب امام رضا (ع) پايان كار خود و سلطان محمد عابد (ع) را به او گوشزد فرمودند . پس از شهادت مظلومانه امام هشتم در صفر سال 203 هجري قمري سلطان محمد عابد و برادرش زيدالنار مجدداً دستگير شدند ولي با شجاعت از زندان مأمون گريخته قصد عراق عرب را داشتند كه با پيوستن شيعيان خراساني به آنها و درگيري و جهادشان با لشكريان خليفه در دشتهاي خراسان آغاز شد.

شهادت: مشخص ترين مراكز درگيري و صحنه هاي جنگ با لشكريان مأمون جلگه هاي طرق ، فروتقه ترشيز بود سرانجام امامزاده سلطان محمد عابد (ع) در عقبه اي بين كاخك و دشت بياض در سال 203 هـ . ق به شهادت رسيد و ستاره اي ديگر از آسمان خونبار علوي بر زمين نزول كرد.

بنای تاریخی: اين بنا توسط امير عبدالله توني در اواخر دوره سلجوقي در روي يك سكو ساخته شده و در دوره هاي تيموري و  صفوي در سال 960 هجري و زمان سلطنت شاه طهماسب صفوي ساخته شده و كتيبه جلوي ايوان شمالي آن كه با كاشي  معرق و به خط عليرضاي عباسي ، نيز نام شاه اسماعيل صفوي را در بر دارد.اين مقبره در حادثه زلزله نهم شهريور سال 1347 به طوري صدمه ديد كه عده اي معتقد تجديد بناي آن بودند ولي  مرحوم حاج آقاي حسين ملك يكي از معماران تهران به نام حاج ابوالقاسم جابري را مأمور تعمير آن نموده و او اين مشكل را با مصالح لازم به پايان رسانيد.

تزئينات گنبد تالار مربع شكل شامل دو قسمت است : اول ساقه آن با يك حلقه كتيبه مزين گرديده در اين كتيبه سوره دهر از قرآن مجيد با خط ثلث به رنگ سفيد و خط كوفي به رنگ فيروزه اي نوشته شده است ، دوم گنبد پيازي شكل كه با كاشي هاي خوشرنگ پوشيده و اشكال لوزي و غيره القاء گرديده است

موقعيت جغرافيايي و گردشگري: اين بارگاه در روي تپه مرتفعي در قسمت جنوب شرقي كاخك واقع شده و صحن آن خيلي بلند و اراضي اطراف آن   گود است به طوري كه صحن احتياج به ديوار ندارد و بسيار خوش منظره و زيبا و مشرف بر همه خاك گناباد مي باشد .در قسمت شرقي صحن مقدس امامزاده (ع) فضاي سبزي بنا شده كه تن خسته هر زائري را با نسيم خنكي كه از لابلاي درختان  آن مي گذرد نوازش مي دهد و عرق خستگي را از پيشاني هر رهگذري مي زدايد . از نظر امكانات رفاهي داراي دو زائرسرا ، سرويس بهداشتي ، آشپزخانه و پاركينگ مي باشد.

وجود بارگاه امامزاده (ع) در كنار آبشارهاي طبيعي و هميشه جوشان و طبيعت زيبا و سرسبز ، در ايام تابستان و در ماه هاي محرم و صفر پذيراي خيل عظيم دوستداران حضرتش را از راههاي دور و نزديك به اين مكان مقدس كشانده و شب را در صحن متبركش بيتوته مي كنند.

موقوفات و تعداد خدام : امامزاده داراي 75 فنجان آب از قنوات كاخك مي باشد كه همگي زير نظر اداره اوقاف اداره گرديده و درآمد صرف امور خيريه مي گردد. بقعه متبركه داراي 8 خادم نيز مي باشد كه همه داراي لباس يك فرم بوده و آماده خدمت به تمامي عاشقان حضرت مي باشند.

برگرفته از سایت شهرداری کاخک


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 19 شهريور 1398برچسب:,
ارسال توسط حسین احمدپور مبارکه