چهل روايت رضوي
ضامن آهــو
اطلاعات کامل و جامع در باره امام رضا(ع)،حرم،مشهد و ...

حسن بن جهم مي گويد : از امام رضا (ع) شنيدم كه مي فرمود :

1- دوست هر كس عقل اوست و دشمن او جهل اوست .(اصول کافی، باب عقل و جهل، ص 17)

2- امام رضا (ع) فرمود : به خدا خوش گمان باش، زيرا خداي عزوجل مي فرمايد: من به گمان بنده مومن خود همراهم اگر خوبست خوب پيش آيد و اگر بد است بد پيش آيد . (اصول کافی، باب ایمان و کفر، ص 120)

3- امام رضا (ع) فرمود : از نشانه هاي فهم (در دين) بردباري، دانش و خاموشي است. به راستي خاموشي دريست از درهاي حكمت به راستي خاموشي دوستي آورد بر اين است كه دليل هر خوبي است . (اصول کافی، باب ایمان و کفر، ص 117)

4- از امام رضا (ع) كه امام صادق (ع) فرمود : صله رحم كن ولو به يك جرعه آب باشد و بهتر چيزيكه با آن صله رحم مي شود جلوگيري از آزار اوست . صله رحم مرگ (اجل معلق) را پس اندازد و دوستي خانواده همراه آورد . (اصول کافی، باب ایمان و کفر، ص 177)

5- از امام رضا (ع) نقل كرده اند كه : نهان داشتن كردار نيك برابر هفتاد حسنه است و آنكه بدكرداري را فاش سازد مخذول باشد و آنكه كردار بد را نهان سازد آمرزيده است . (اصول کافی، جلد چهارم، ص 229)

6- از امام رضا (ع) كه به ياران خود مي فرمود : بچسبيد به اسلحه پيغمبران به او عرض شد كه سلاح پيغمبران چيست؟ فرمود : دعا است . (اصول کافی، کتاب دعا، ص 239)

7- امام رضا فرمود : يك دعاي بنده در نهاني برابر است با هفتاد دعاي آشكارا. (اصول کافی، کتاب دعا، ص 222)

8- از ياسر نقل شده است كه امام رضا (ع) فرمود : مثل استغفار چون برگي است بر درختي كه بجنبد و پياپي فرو ريزد و آنكه از گناهش آمرزش جويد و باز گناه كند چون مسخره كننده پروردگار خود باشد .

9- امام رضا (ع) فرمود : هفت چيز بدون هفت چيز مسخره است هر كه به زبان استغفار كند و در دل پشيمان نباشد و هر كه از خدا توفيق بطلبد ولي تلاش نكند، هر كس از خداوند بهشت درخواست كند اما در سختيها شكيبا نباشد و هر كه از آتش جهنم به خدا پناه ببرد و خواسته هاي دنيايي را ترك نكند و هر كس مرگ را ياد كند اما آماده مرگ نشود و هر كس به ياد خدا باشد ولي مشتاق ديدار او نباشد. پس اين افراد در حقيقت خود را مسخره كرده اند.(از مجموعه ورام، جلد دوم، ص 221)

10- از امام رضا (ع) نقل كرده اند كه اميرالمومنين فرمود: بايد در دلت احساس نياز به مردم و بي نيازي هر دو باشند. اظهار نياز به ايشان در سخن نرم و خوشرويي و بي نيازي از ايشان حفظ آبرو بقاي عزت و شرف مي باشد .(از مجموعه ورام، جلد دوم، ص 4119)

11- مسلمان كسي است كه مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند .(از شماره 11 تا شماره 121 از کتاب تحفه القول عن آل الرسول در ترجمه فارسی از احمد جنتی در ص 706-715 و عیون الاخبار الرضا)

12- نظافت از اخلاق پيامبران است .

13- خاموشي از درهاي حكمت است. سكوت محبت انگيز و راهنماي هر خير است .

14- امام رضا (ع) فرمود : محبت با مردم نصف عقل است .

15- از امام رضا (ع) پرسيدند حد توكل چيست؟ فرمود اينكه از احدي جز خدا نترسي .

16- از امام رضا (ع) پرسيدند بهترين بندگان كيانند ؟ فرمود : آنها كه چون كار نيك كنند شاد شوند و چون كار بد كنند آمرزش خواهند. چون نعمتشان دهند شكر گويند چون گرفتار شوند صبر كنند و چون خشم گيرند درگذرند .

17- امام رضا (ع) فرمود : از نشان هاي فقه حلم و علم است. خاموشي دري از درهاي حكمت است. سكوت محبت انگيز و راهنماي هر چيز است.

18- امام رضا (ع) فرمود : ايمان چهار پايه دارد، توكل به خدا، رضا به قضاي خدا، تسليم در برابر فرمان او و واگذاردن كارها به او .

19- امام رضا (ع) فرمود : آن كه در تلاش كسب روزي رود تا خانواده اش را اداره كند اجرش از مجاهد در راه خدا بيشتر است .

20- حضرت رضا (ع) كمك به ناتوان از صدقه بهتر است .

 ۲۱- حضرت رضا (ع) بندگي به نماز و روزه زياد نيست همانا عبادت منحصر به تفكر در امر خدا است .(کتاب عیون نقل در اینجا از کتاب امام رضا اسوه صراط مستقیم، تالیف حسن کافی ص 356)

22- حضرت رضا (ع) از پدرش و از رسول اكرم (ص) حديث كرده است كه فرمود :

هرگز با سه كس دركارهايت مشورت نكن :

 1- با شخص ترسو و جبون مشورت نكن كه به واسطه ترس و بي جرئتي راه را بر تو ننگ مي كند و نمي گذارد به آن كار اقدام كني .

2- با شخص بخيل هم مشورت نكن زيرا به خاطر بخل كوتاهي مي كند كه ترا كمك و راهنمايي كند .

3- با شخص حريص هم مشورت نكن زيرا به خاطر حرص ترا از راه اعتدال خارج مي كند.0(حقایق تالیف ملا محسن فیض کاشانی، ترجمه باقر ساعدی ص 579)

23- حضرت رضا (ع) از پدرانش حديث كرده اند كه فرمود : از حقوقي كه ميزبان دارد آن است كه هنگام رفتن او تا درب خانه او را مشايعه كند.(عیون اخبار الرضا، ص 41)

24- حضرت رضا (ع) از پيامبر حديث فرموده است كه علم و دانش خزينه هايي دارد و كليد اين خزائين سوال و پرسش است پس سوال كنيد. خداوند شما را رحمت كند براي اينكه در سوال چهار گروه به پاداش نيكو برسند : سوال كننده ، تعليم دهنده، شنونده و جواب دهنده . (عیون اخبار الرضا، غرر الحکم)

25- حضرت رضا (ع) مي فرمايد: از پيامبر (ص) پرسيدند كه ممكن است مومن ترسو باشد؟ فرمود بلي. گفته شد ممكن است مومن بخيل باشد فرمود : بلي، گفته شد ممكن است مومن كذاب و دروغگو باشد : فرمود : نه . (بحار الانوار نقل از کتاب امام رضا (ع) اسوه صراط مستقیم، ص 371)

26- حضرت رضا (ع) از پيامبر حديث كرده است كه فرمود: در راس عقل بعد از ايمان به  خدا، دوستي با مردم و نيكي كردن به نيكوكار و بدكار است . (از کتاب عیون اخبار الرضا)

27- حضرت رضا (ع) مي فرمايد : تجاوز و تعدي بر بندگان خدا توشه بدي از براي آخرت است.(کافی: در اینجا از چهل حدیث امام خمینی (ره)، ص 501)

28- امام رضا (ع) فرمود ، ما اهل بيتي هستيم كه وعده اي كه به كسي داديم آن را دين خود مي بينيم يعني مستلزميم كه دين خود را ادا كنيم هم چنانكه پيغمبر (ص) چنين كرد. (منتهی الآمال، ص 314)

29- علي بن شعيب مي گويد: به حضور امام رضا (ع) رسيدم به من فرمود اي علي بهترين روزي را چه كساني دارند؟ عرض كردم: سرورم تو از من بهتر مي داني فرمود: اي علي بهترين روزي را كساني دارند كه ديگران را نيز در روزي  خود شريك گردانند و بدترين روزي، از آن كساني است كه ديگران را در روزي خود راه نمي دهد . ( نقل در اینجا از کتاب دوازده امام تالیف هاشم معروف حسینی، ص 433)

30- آنچنانكه در تحف العقول آمده از امام رضا (ع) روايت شده است كه فرمود: خرد فرد مسلمان آنگاه كامل است كه در او ده خصلت زير جمع آمده باشد: اميد خير از او رود و از شرش در امان باشند، اندك خيري كه از ديگري به او رسد بسيار بيند و خير بسياري كه در خود دارد اندك بيند. از برآوردن نياز خسته نشود و همواره از كسب دانش روي نگرداند . فقر در راه خدا را از غناي خود بيشتر دوست داشته باشد و خواري نزد خدا را بر عزت نزد دشمنان خدا بيشتر دوست داشته باشد و گمنامي نزد او از شهرت محبوب تر باشد و هم اينكه هر كس را بيند از سر تواضع بگويد كه از من بهتر و پرهيزگارتر است . اگر چنين بود عظمت پيدا مي كند و خوش نام مي گردد و بر مردم زمانه اش سروري مي كند. ( نقل در اینجا از کتاب دوازده امام تالیف هاشم معروف حسینی، ص 432)

 ۳۱- امام هشتم (ع) فرمود : هر كسي مرا زيارت كند، روز قيامت در سه جا نزد او مي آيم: تا او را از هراس نجات دهم، در وقتيكه نامه هاي اعمال از راست و چپ داده شود، در پل صراط و نزد سنجيدن كردارهاي نيك و بد .

32- حضرت رضا (ع) فرمود : نسبت به مصارف مال درباره خود و عائله خودت معتدل و ميانه رو باش . (مستدرک نقل در اینجا از الحدیث، جلد اول، ص 208)

33- علي بن شعيب مي گويد به محضر امام رضا (ع) شرفياب شدم به من فرمود: چه كسي از تمام مردم معاش بهتر و زندگي نيكوتري دارد؟ عرض كردم شما داناتريد فرمود: كسيكه ديگران در معاش او به خوبي معيشت نمايند و در پرتو زندگي او مرفه زندگي كنند.(تحت العقول، ص 448)

34- حضرت رضا (ع) مي فرمود: انسان بخشنده- به خدا، مردم و بهشت نزديك است.(چهل حدیث ص 121)

35- هر وقت مردم به گناه تازه آلوده شوند خداوند آنها را به بلاء (گرفتاري) تازه اي دچار مي كند.(کافی، جلد دوم، ص 275)

36- حضرت رضا (ع) از جدش امام صادق (ع) حديث كرده است كه فرمود: اگر خداوند براي جلوگيري از رنجش و آزار پدر و مادر كلمه اي را كوتاه تر از «اف» مي دانست آن را در قرآن شريف مي آورد . (تفسیر مجمع البیان، جلد 6 ، ص 409)

37- امام ابوالحسن علي بن موسي ارضا (ع) فرموده است: تمامي مردم روي زمين مشمول رحمت و فيض الهي هستند مادامي كه به سه اصل عمل كنند: بشر دوست باشند، در امانتها خيانت نكنند، عملاً پيرو حق و عدالت باشد. همچنين از حضرت رضا (ع) نقل شده است كه فرمود : نصف عقل آدمي اظهار دوستي و محبت به عموم مردم است . (مجموعه ورام، جلد اول، ص 12)

38- حضرت رضا (ع) فرموده است: از لذايذ دنيوي نصيبي براي كاميابي خويش قرار دهيد و تمنيات دل را از راههاي مشروع برآوريد. مراقبت كنيد در اين كار به مردانگي و شرافتتان آسيب نرسد و دچار اسراف و تندروي نشويد. تفريح و سرگرميهاي لذت بخش شما را در اداره زندگي ياري مي كند و با كمك آن بهتر به امور دنياي خويش موفق خواهيد شد. (بحار الانوار، جلد 17، نقل در اینجا از کتاب الحدیث، جلد دوم، ص 133)

39- حضرت رضا (ع) فرموده است : اوقات شبانه و روز شما چهار ساعت (چهار قسمت ، چهار بخش) باشد ساعتي براي عبادت و خلوت با خدا، ساعتي براي تامين معاش، ساعتي براي آميزش و مصاحبت با برادران مورد اعتماد و كساني كه شما را به عيوبتان واقف مي سازد و در باطن نسبت به شما خلوص و صفا دارند و ساعتي را به تفريحات و لذائذ اختصاص دهيد و از مسرت و نشاط ساعت تفريح نيروي انجام وظايف ساعات ديگر را تامين نمايند . (الحدیث، در روایات ترتیبی از مکتب اهل بیت، جلد دوم، ص 135)

40- حضرت رضا (ع) فرموده است : گمان خود را به خدا نيكو سازيد و به رحمتش اميدوار باشيد كه خداوند مي گويد: عمل من با بنده مومن طبق گماني است كه از او به من دارد. اگر گمانش نسبت به من رحمت و عفو است از عفو و رحمتم برخوردار مي شود. اگر گمانش مواخذه و مجازات است دچار مواخذه و كيفرم خواهد شد. (مشکوه الانوار، ص36)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : چهار شنبه 20 شهريور 1398برچسب:,
ارسال توسط حسین احمدپور مبارکه